header image
User Rating: / 0
PoorBest
Tuesday, 02 December 2008
Waar moet ik beginnen? Met het slechte nieuws maar: op de eerste (echte) wandeldag kwam ik er achter dat ik vergeten was mijn geheugenkaartje (en niemand had een reserve CF-kaartje) in mijn camera terug te stoppen en tot overmaat van ramp heeft Xandra op de laatste wandeldag (na alle foto's gemaakt te hebben) haar camera meegewassen met haar wandelbroek. Kortom we hebben dus geen foto's van de Milford Track :-(!!!

Is er dan ook nog goed nieuws? Ja! Het was een fantastische ervaring om nooit meer te vergeten, maar auw wat doen onze voeten pijn!

Vrijdagochtend moesten wij ons al vroeg melden bij Ultimate Hikes. Met ons ontbijt nog in onze slokdarmen kwamen wij als laatste aan bij de bus. Geen Europeanen. Wel Japanners, Amerikanen, Nieuw-Zeelanders, Australiers en Canadezen. Je zou toch zeggen dat deze mensen prachtige wandelingen in eigen land hebben? Toch hebben ze net als wij Milford Track (54km) 'the finest walk in the world' uitgekozen om te lopen. De dag bestond verder uit ferrytoch over het meer Lake Te Anau en een wandeling van 2 kilometer naar onze eerste hut. Een prima begin. Zeker als je weet dat de hutten extreem modern zijn met een driegangenmenu, warme douches, tweepersoonsbedden, een droogkamer waar je je met de hand gewassen en gewrongen kleding te drogen kan hangen en een lobby en eetzaal. En dat midden in een regenwoud!
's Avonds hebben we nog een avondwandeling gemaakt om alvast in de stemming te komen en we hebben mazzel het is mooi weer. Dat belooft wat!

Zaterdagochtend, onze eerste echte wandeldag staan we op met motregen. Wat een tegenvaller. Onze zin is er niet minder om! Na een voor ons bereid ontbijt en een zelf samengesteld lunch gaan we fris de sandflies (een stekende insect die mij in tegenstelling tot muggen wel steken) ontwijkend van start. Een vrij eenvoudige en mooie wandeling van 16km langs de Clintonrivier voert ons langs tal van mooie moerassen, bomen (beech trees), vogels (weka, bellbird, magpie, pukeke, stilt, sparrow, yellowhamer, kea, fantail, lepelaar, aalscholver, scholekster, blauwe eend, nieuw-zeelandse duif), meren en vooral watervallen.

Zondag zou ons een zware dag te wachten staan over de Mackinnon Pass (hoogte 1.145m) in series van zig-zags. Aan de voet van de berg kwamen we erachter dat het beter was om in eigen tempo naar boven te lopen. Xandra deed het op haar gemakje en ik ben naar boven gesprint met mijn iPod in mijn oren ;-). Boven konden we een spectaculair en inmiddels zonnig panorama met uitzicht op onze eerder gelopen paden in het dal bewonderen. Jammer dat ik een uur moest wachten, maar hierna zijn we gezamenlijk naar Quintin Lodge afgedaald. De afdeling leidde ons lans een prachtige waterval. De optionele wandeling naar de Sutherland Falls (de vijfde waterval van de wereld) heb ik aan mij voorbij laten gaan. Xandra niet! Zij was erg onder de indruk van de enorme hoeveelheid water dat van grote hoogte naar beneden stortte.

De laatse wandeldag was de zwaartse. Niet het vlakke parcours van 21km was onze opponent, maar de regen en onze pijnlijke voeten. Na weer een heleboel watervallen kwamen we moe Nederlandse liedjes blerend maar voldaan aan in Sandfly Point (een veelbelovend eindpunt) en konden net op tijd de eerste boot halen naar Milford. We behoorden dus tot de vier snelste wandelaars van onze toer! En ik me maar druk maken of ik dit wel zou halen....

Vandaag (geen wandeldag) zijn we per bus terug gestuurd naar Queenstown, na eerst een toch over de Milford Sounds (veel mooier dan de drie kloven van China) te hebben gemaakt. Helaas was het slecht te weer om deze fjorden goed te bewonderen. Wel hebben we nog wat zeehonden (alweer) en fiordland crested pinguins (die zijn wel nieuw na de blauwe en de geelogige) gezien.

Later zullen we proberen een uitgebreider relaas te schrijven, maar voor nu toch even een 'korte' verslaglegging. Morgen vetrekken we voor een helikoptervlucht (plus wandeling) boven een gletsjer en dan gaan we op weg naar Christchurch, onze eindbestemming! Nog een paar daagjes dus en dan zijn we weer thuis!

Tot snel
X&M

Last Updated ( Saturday, 06 December 2008 )